Vitamin D – Vejledning

Vi modtager mange spørgsmål om vitamin D.
Du kan læse en vejledning herunder.

Vitamin D – vejledning

Flere og flere henvender sig om vitamin D. For at skabe overblik, har vi samlet den aktuelle viden her.

Vitamin D dannes ved solens bestråling af huden og indeholdes i visse fødevarer. Maden alene tilfører ikke nok, også hvis du spiser meget fisk, hvor der er særlig meget D vitamin i. Niveauet for D vitamin er derfor lavt i vinterhalvåret. Vitamin D (D3-vitamin)købes i håndkøb og koster ca. kr. 75,- for 180 tabletter. En enkelt tablet dagligt udgør et godt tilskud i de mørke måneder. Nogle personer anbefales et tilskud året rundt. Det gælder f.eks. syge med knogleskørhed og personer, der sjældent eller aldrig kommer ud i sollyset (plejehjemsbeboere, computernørder osv.).
Sikker dosis er 50 ug dagligt for voksne og 25 ug dagligt for børn (mindre end 12 år).
Nogle tabletter er tilsat kalk, men det er ikke nødvendigt, hvis man er rask og indtager mejeriprodukter som mælk og ost hver dag (dog gerne fedtfattige).
Vitamin D sælges i dosis 10, 20 og 35 ug.

Højt indhold af vitamin D i blodet er associeret med lav forekomst af flere sygdomme. Man ved ikke om vitamin D har noget med dette at gøre, eller vitamin D blot er markør for sund levevis.
Det er et emne, der forskes i.
Der er stigende risiko for kræft ved både lavt og højt vitamin D i kroppen.
Højt vitamin D er associeret med nedsat forekomst af hjerte-kar-sygdomme, diabetes, sklerose m.m.

Blodkoncentration vitamin D:
0 – 10 svær mangel
10 – 25 mangel
25 – 50 let mangel
50 – 150 normal
75 – 150 ”sund”

Hvis man indtager et dagligt tilskud af vitamin D, kan man regne med, at kroppens niveau øges tilsvarende. Lad os f.eks. sige, at du ligger på 50 og starter med vitamin D 35 ug dagligt, vil du efter et par måneder være øget til 85, som er ”sundt”. Supplerende sollys øger værdien yderligere. Bemærk, at solcreme ikke nedsætter produktionen af vitamin D, men at langvarig solbadning kan virke hæmmende og desuden frarådes pga. risikoen for hudkræft og modermærkekræft. Så brug gerne solcreme og ophold dig ikke for længe i solen.

Sidste nyt! Se Sundhedsstyrelsens anbefalinger om D-vitamin (1. juni 2010)