Osteoporose/Knogleskørhed

Osteoporose/knogleskørhed

Har du osteopose/knogleskørhed, er det vigtig med kontroller her hver 3.-6. måned for at sikre, at du får den optimale behandling, desuden kontrolleres calciumindhold i blodet og D-vitamin, som hvis det er for lavt giver en øget risiko for forværring af osteoporosen/knogleskørheden. Evt. kontrolleres også biskjoldbruskkirteltal, som står for calciumstofskiftet, hvis for højt vil der foregå afkalkning af knogler, som giver risiko for osteoporose/knogleskørhed. For lav vægt og for lavt BMI giver også en øget risiko for forværring af osteoporosen/knogleskørheden, derfor vil du ved kontrollerne blive vejet med bestemmelse af dit BMI.

Behandling med binyrebark hormon hos patienter med KOL/kronisk bronkitis og astma giver øget risiko for osteoporose/knogleskørhed. Derfor anbefales det, at patienter med KOL/rygerlunger/kronisk bronkitis eller astma regelmæssigt skal have lavet knogleskørhedsscanning, såkaldt DEXA-scanning, som laves på hospitalerne og som kræver lægehenvisning.

D-vitamin og knogleskørhed

Vi sætter fokus på folkesygdommen knogleskørhed og på D-vitamin.

Hvad er knogleskørhed?
Hvordan undgår jeg at få knogleskørhed?
Hvad er symptomerne?

Knogleskørhed skyldes, at knoglerne i kroppen afkalker, dvs. de mister kalk, og deres styrke bliver mindre.
Derfor er det rigtig vigtigt, at du får nok kalk hver dag, og at du samtidig får nok D-vitamin, så dine knogler kan optage kalken fra kosten.
Der er ingen symptomer i hverdagen på, at knoglerne afkalker. De fleste opdager det først, når de brækker enten håndled, fodled eller en anden knogle, selvom de ikke falder særlig tungt.

Får jeg nok D-vitamin?
Hvordan får jeg D-vitamin?

Vi har alle brug for at få D-vitamin hver dag via solen og vores kost.
Det er først og fremmest solen, der giver os D-vitamin, men får du ikke sol nok i løbet af sommeren kan det være nødvendigt at tage D-vitamin ved siden af.
Der er også d-vitaminer i fede fisk og grønne grøntsager samt mandler. Derfor er det vigtigt, at du spiser fisk et par gange om ugen samt grøntsager.

Da solens stråler ikke er så stærke i Danmark, og vores traditionelle kost indeholder relativt lidt D-vitamin, vil det være godt for de fleste at tage et tilskud med d-vitamin, specielt i vinterhalvåret. Behovet dækkes for de fleste, med en D-vitamin tablet dagligt indeholdende 800 IE. Er du over 65 år, mørkglødet eller forhindret i at få sol dagligt, bør du tage en D-vitamintablet indeholdende 1600 IE dagligt.

Har du lyst til at vide mere om knogleskørhed og D-vitamin kan du komme forbi klinikken og se vores informationer, eller du kan spørge personalet til råds.

Motion

Regelmæssig fysisk aktivitet forebygger en række alvorlige kroniske sygdomme som f.eks. hjertesygdom, diabetes og knogleskørhed.

Endvidere kan motion bedre symptomer fra muskler og led.

Endelig har det vist sig, at fysisk aktivitet har en behandlingsmæssig positiv effekt på forhøjet kolesterol og overvægt samt effekt på forhøjet blodtryk og diabetes.

Konditionstræning

I dag bruger man 2 udtryk indenfor motion som konditionstræning nemlig kredsløbskondition og stofskiftekondition.

Ved kredsløbskondition forbedrer den aktive sin iltoptagelsesevne og dermed sin udholdenhed ved f.eks. løb, cykling og svømning.

Ved stofskiftekondition forbedrer man ved træning sit stofskifte, uden at man nødvendigvis træner så hårdt, at kredsløbet bedres.
Der er her tale om træning ved lav eller moderat intensitet, som vi kender det fra hverdagen: at gå i stedet for at køre i bil på korte afstande, at tage trappen i stedet for elevatoren, at gå en tur med hunden i stedet for med sofaen.
Denne træning viser sig ved bedring af kolesteroltal, lavere blodtryk og lavere blodsukker.
Det er ved stofskifte-konditionstræning ikke så væsentligt, hvor hårdt man træner, men derimod hvor længe man træner: Jo længere, jo hyppigere, jo bedre.